Merchandising ?

Ce este merchandising-ul ?

“Merchandising” este un termen cu care ne-am obisnuit in ultimii 10 – 12 ani. Merchandising-ul (Mercantizare) cuprinde suma metodelor, practicilor si operatiunilor întreprinse în scopul promovarii si sustinerii activitatii comerciale la punctul de vanzare, pentru optimizarea vanzarilor.

Merchandising-ul mai poate fi : unealta cu care se influienteaza comportamentul de cumparare al cumparatorului astfel incat sa creasca vanzarile si profitul tuturor celor din lantul comercial sau MARKETING LA PUNCTUL DE VANZARE. In alte tari merchandising-ul este denumit ” shelf-service “.

Merchandising-ul este specific punctului de vanzare si reprezinta un complex de actiuni menite sa puna un produs in cel mai mare pericol de a fi vandut.

Cine are nevoie de merchandising ? Companiile producatoare sau importatoare de bunuri de larg consum ( FMCG ), care activeaza in retail, adica isi comercializeaza produsele prin intermediul retelelor internationale ( IKA ) sau locale ( LKA ) de magazine, denumiti mai departe furnizori sau comercianti. De ce au nevoie acestia de merchandising ?  Pentru ca isi doresc, in mod normal, o crestere a vanzarilor si un merchandising eficient poate asigura acest lucru.  Calitatea serviciilor de merchandising se poate masura prin evolutia vanzarilor, indicator esential intr-un bussiness de acest fel. Prin merchandising ne propunem sa influentam comportamentul consumatorului in punctul de vanzare ( shopper-ului ) si este clar ca dorim sa-l determinam sa faca cumparaturi pe care nu si le-a planificat de acasa, impingandu-l practic catre o cumparare de impuls.

Foarte multi comercianti cred in mod eronat ca merchandising-ul reprezinta doar o simpla aranjare a marfurilor la raft. Merchandising-ul este o componenta integrata a imaginii afacerii si mai inseamna deasemenea intelegerea modului in care consumatorii isi fac cumparaturile.

Exista companii cu echipa proprie de merchandiseri sau companii care recurg la externalizarea serviciilor de merchandising catre o firma de profil, asa cum suntem noi. Cum functioneaza aceasta din urma si care ar fi avantajele ?  Unul sau mai multi merchandiseri , locati in acelasi magazin, pot mercantiza zilnic mai multe proiecte ( furnizori ), dand atentia cuvenita in mod egal fiecaruia, functie de numarul de articole si de timpul alocat pe proiect vs programul de lucru. Apoi, dupa acelasi model, se extinde catre mai multe magazine sau catre o intreaga retea ( sau mai multe ) de magazine, la nivel national. In aceasta varianta de externalizare a serviciilor de merchandising, avantajul principal pentru furnizori este reducerea cheltuielilor, cu atat mai mult in conditiile economice actuale. Producatorii, importatoruii se pot concentra pe obiectul lor de activitate, salvand timp si mai ales bani.

Ce inseamna echipa proprie de merchandising ?  Inseamna costuri insemnate care se regasesc in salarii, impozite pe salarii, transport, echipament, telefoane si nu in ultimul rand cheltuieli legate de selectie, recrutare, angajare, instruire, control si urmarire a merchandiserilor. Toate acestea se pot inlocui cu o factura de prestari servicii – in cazul de fata servicii de merchandising – care are la baza un contract incheiat in prealabil.

Job-ul de merchandiser ( mercantizor ) a devenit foarte popular mai ales in randul studentilor care pe timpul studiilor isi doresc sa lucreze pentru a avea bani de buzunar sau chiar sa se intretina. Angajatorii nu cer cine stie ce experienta pentru acest job, acceptand chiar si pe cei fara experienta. Asta nu inseamna ca este o meserie fara responsabilitati si ca ar putea sa o faca chiar oricine. Este nevoie in primul rand de seriozitate si rigurozitate iar restul se invata usor, usor. In aceasta meserie exista si rutina, dar este nevoie si de creativitate. Practicand acest job, unii chiar devin mai ordonati, mai organizati, pentru ca aceste lucruri fac parte din ceea ce inseamna merchandising. Imaginea merchandiserilor, de robotei, care doar aprovizioneaza rafturile sau manipuleaza marfa, nu este  in totalitate adevarata…cel putin in filozofia firmei noastre. Merchandiserul, prin activitatea si atitudinea sa, influenteaza pozitiv vanzarile. De foarte multe ori merchandising-ul reprezinta pentru unii, o rampa de lansare in vanzari, o viitoare cariera.

Mai sus se gaseste o fisa a postului de merchandiser.

5 Responses to “Merchandising ?”

  1. cristina spune:

    nu prea am inteles cum ar fi eficient pentru un furnizor sa angajeze firma triconsultance.eu stiu cum e dar nu cred ca se intelege concret din ce ati scris cum?!economiseste timp si bani datorita faptului ca nu mai plateste niste taxe sau ca da un salariu mai mic?nu se prea intelege!

  2. Claudiu spune:

    Furnizorul, externalizand serviciul, renunta la toate cheltuielile pe care le implica functionarea unui departament de merchandising: recrutare, coordonare, control, comunicare, echipament, etc. In al doilea rand, plateste proportional cu timpul lucrat. Oamenii angajati direct trebuie platiti 8 ore pe zi, chiar daca sunt zile fara activitate prea multa. Firma de merchandising eficientizeaza timpul de lucru. Astfel, furnizorul aloca un buget mai mic pentru acest serviciu, iar merchandiserul nostru poate castiga mai mult, pentru ca este platit proportional cu volumul de munca.

  3. [...] blog. Am tinut cont de toate. Inca mai sunt multe de facut, dar ma bucur ca, la un an distanta de primul post, pot sa afirm ca fac si eu parte din [...]

  4. [...] pe 14 mai 2009 am scris primul articol (blog.triconsultance.ro) pe ceea ce este inc? singurul blog de merchandising din România. Între timp a devenit un fel de [...]

  5. [...] pe 14 mai 2009 am scris primul articol (blog.triconsultance.ro) pe ceea ce este inc? singurul blog de merchandising din România. Între timp a devenit un fel de [...]

Leave a Reply

Comments links could be nofollow free.

Find the Best Verizon Cell Phone Deals Online | Thanks to Best Checking Rates, Highest CD Rates and UK Loan