Aranjarea produselor pe raft

brand_-blocAranjarea produselor pe raft ( implantarea ) constituie rezultatul, finalitatea tuturor actiunilor de merchandising, amintite pe rand in diferite posturi si in acest blog. In marile magazine, cu suprafata mare de vanzare – caz pe care il vom trata si noi mai jos – implantarea se face conform unei planograme bine stabilite, dupa criterii pe care o sa le parcurgem in cele ce urmeaza.
Reguli fundamentale de mercantizare :
1. Implantarea trebuie sa tina cont in primul rand de client ( shopper ), de perceptia acestuia asupra esentei ofertei de produse, in “excursia “sa de cumparare. Plecand de la axioma potrivit careia cca 70 % din decizia de cumparare se ia in magazine – in fata raftului, aranjarea acestuia nu este facuta pentru a manipula consumatorii, ci pentru a raspunde la cererea lor, la asteptarile si la comportamentul lor de cumparare. Raftul trebuie sa se prezinte suficient de logic si de simplu pentru consumator, astfel incat el sa-si gaseasca rapid produsul.
Implantarea trebuie facuta pe cat posibil pe verticala, pentru ca shopperul, in “viteza” de deplasare din timpul cumparaturilor, sa poate cuprinde cu privirea mult mai multe produse. Implantarea pe verticala se face : pe marca, pe segment de piata, pe tip de produs si pe tip de ambalaj. Asezarea produselor in “bloc “sau “brand-block ” ( gruparea produselor cu aceeasi marca ), da senzatia cumparatorului de “plin “, senzatia ca sunt mult mai multe produse la raft, grabind in felul asta decizia de cumparare.
2. Implantarea trebuie sa tina cont de profitabilitate, bazata pe succesiunea preturilor : produsele cele mai putin scumpe ( primul pret ) sunt asezate pe raftul cel mai de jos iar cele mai scumpe pe raftul cel mai de sus. Mai departe, la nivelel politelor, pe orizontala, produsele se aseaza din punct de vedere al pretului de la stanga la dreapta, de la cel mai scump la cel mai ieftin.
3. Implantarea trebuie sa tina cont si de productivitate. Marfa se aseaza pe raft intr-un facing ( numar de fete la raft / numar de polite ) mai generos sau nu, functie de vanzare ( la nivelul intregii categorii sau la nivelul unui produs ).
Alaturi de asezarea produselor pe raft ( merchandising-ul permanent ), mai exista si alte tipuri de asezare a produselor, in alte locatii decat raftul – in sine si care nu au la baza regulile de mai sus, ( merchandising evenimential ). Aceste locatii sunt destinate cu precadere promotiilor si se numesc plasari secundare sau mai sunt destinate produselor sezoniere ( cum ar fi vopseaua de oua ). Rolul acestor plasari este favorizarea cumparaturilor de impuls sau promovarea unor produse noi. Le putem gasi :
- La intrarea in magazin
- Pe aleea principala, acolo unde este cel mai mare trafic
- La capetele de raft ( de gondola )
- Ca si insule, pe aleea principala ( paleti, piramide )
- In zona caselor de marcat ( acolo unde se formeaza, deobicei, coada )
- In spatii special destinate ofertelor ( in cadrul aceleiasi categorii, dar separat de locatia obisnuita de la raft si semnalizata corespunzator ). Ex : elmente promo, cosuri etc.
In mod particular, se mai practica, asa-zisul merchandising incrucisat care consta in plasarea unor produse intr-o zona cu produse complementara ( Ex. oferta la cipsuri langa o insula de bere ).
In linii mari acestea sunt principalele reguli de mercantizare, dupa care orice magazin cu suprafata mare de vanzare se ghideaza, chiar daca uneori realitatea de la raft ne propune alte “reguli “, nescrise, dar care ajuta sa ne atigem obiectivele, in conditiile concurentiale actuale.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

2 Responses to “Aranjarea produselor pe raft”

  1. Stefan spune:

    poate ai explicat regulile de implantare pe aici pe undeva si nu le-am gasit eu
    la punctul 2 nu am inteles de ce se aseaza articolele cele mai scumpe in stanga? eu “stiam” dreapta pentru ca majoritatea oamenilor sunt dreptaci. tot la punctul 2 sus si jos de tot nu se tine cont si de dimensiuni? nu poti pune scobitori jos de tot
    care este cea mai buna zona a raftului?

    [Reply]

    claudiu Reply:

    Merci pentru completari :) Te mai astept pe aici.

    [Reply]

Leave a Reply

Comments links could be nofollow free.

Find the Best Verizon Cell Phone Deals Online | Thanks to Best Checking Rates, Highest CD Rates and UK Loan